Viorel Vizureanu, Proiecte filosofice ale modernităţii, vol. I
Scurtă prezentare
Primul volum al proiectului referitor la
paradigma filosofică a modernităţii început de profesorul Viorel Vizureanu de
la Facultatea de Filosofie a Universităţii Bucureşti vizează studierea
începutului modernităţii: Bacon (deşi se ridică un semn de întrebare privind apartenenţa
sa la modernitate) şi „raţionaliştii” Descartes
(despre care autorul are deja un volum publicat), Spinoza şi Leibniz. Desigur,
se urmăresc trăsături generale prezente în zorii modernităţii, se scot în
evidenţă acele probleme pe care modernii le sesizează în metodele ştiinţifice
şi în logica scolastică (şi aristotelică, implicit). Pornind de aici, modernii
vor resemnifica anumite concepte (cel de formă, de pildă), le resping pe altele
sau preiau, inconştient, semnificaţiile unor concepte ale tradiţiei filosofice
atacate. Studierea relaţiei polemice dintre cele doua epoci de gândire este
avantajată de interesul autorului afişat în studiile sale de logică şi cele
privitoare la Aristotel. Comparaţiile între autorii moderni cu Aristotel vor fi
constante, de pildă în disputa legată de metodele cunoaşterii. Logica
aristotelică era astfel construită încât să permită grecilor doar fundamentarea
matematicii. Nu putea exista un interes, atunci, pentru cunoaşterea istorică
sau ştiinţele naturii, pentru că acestea aveau ca obiect de studiu lumea
sensibilă, ori pe greci îi interesa studierea a ceea ce era imuabil, etern,
adică Ideile. Iar matematica oferea „cunoaşterea”, îndeletnicirea cu cele
neschimbabile. Logica lui Aristotel putea fundamenta şi ştiinţele naturii (de
observat, în acest sens, că apare o metodă a inducţiei la Aristotel, dar metoda
va fi criticată de Bacon), dar cum grecii nu vor fi interesaţi de acest aspect,
iar scolasticii erau la fel de puţin preocupaţi de el, modernitatea va ataca
logica tradiţională (Bacon şi Descartes, dorind să găsească metode pentru
sporirea cunoaşterii naturii, vor sublinia inutilitatea silogismelor) şi se va
încerca dezvoltarea unei noi logici, potrivite fundamentării ştiinţelor
naturale. Frecvente şi utile sunt şi paralelismele realizate între teoriilor
filosofilor discutaţi, fapt ce permite un plus la înlesnirea înţelegerii de
către cititor a problemelor care animă cercetarea filosofică a perioadei avute
în vedere. Conceput ca un instrument folositor studenţilor sau celor care
debutează în cercetarea modernităţii, volumul punctează elementele considerate
importante ale ideilor filosofilor în discuţie şi elemente care atestă
asimilarea lor de către paradigma modernistă. Acele puncte teoretice importante
sunt cele care se referă la un progres adus în fundamentarea ştiinţelor
naturii, ştiinţe care, consideră ei, sunt importante pentru fiecare dintre noi
pentru a spori calitatea vieţii şi pentru a ne preocupa de înţelepciune. Dar,
deşi acesta era scopul acestor gânditori deschizători ai noii epoci,
prezentarea câtorva idei din studiul „Sistemul filosofic şi constituirea lui în
epoca modernă” al lui Heidegger arată ceea ce este comun primelor sisteme
filosofice (moderne) care, in nuce, conţin modul în care ştiinţa şi tehnica
modernă se vor raporta la individ în următoarele secole şi la ce automatisme
ale gândirii vor da ele naştere.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu