Prezentarea tematică a cărţii Meditaţii metafizice de Rene Descartes
Meditaţiile,
structurate pe şase părţi, au în
vedere două teme: demonstrarea existenţei lui Dumnezeu şi tema cogito-ului. Voi
prezenta a doua temă care este legată, desigur, şi de cea referitoare la
existenţa lui Dumnezeu, având în vedere că discuţia aceasta porneşte de la
ideea înnăscută de Dumnezeu.
Prima meditaţie anunţă tema
căutării unui fundament în cunoaştere. Metoda folosită de Descartes este cea a
analizei, eliminându-se toate acele surse care ne-au înşelat fie şi o dată. Simţurile
nu pot fi acest fundament pentru că mă înşeală de cele mai multe ori , iar ceea
ce percep în vis îmi dă impresia c-aş fi în lumea reală. Dar, fie că e vis sau
nu, orice lucru perceput are întindere, deci putem fi siguri pe numărul,
cantitatea, forma, mărimea, locul, timpul şi natura corporală a lucrurilor.
Totuşi, geometria şi algebra oferă certitudini mai solide, dat fiind că sunt
abstracte şi se ocupă mai puţin de realitatea sensibilă. Meditaţia se încheie
prin îndoiala hiperbolică, adică prin ipoteza geniului rău care mă înşeală în
tot ce percep.
Dar dacă geniul rău mă înşeală,
înseamnă că eu exist, altfel geniul nu ar avea pe cine să înşele. Nimic nu
poate fi mai bine perceput de mine decât spiritul meu. Dacă mă gândesc la care
îmi este esenţa, văd întâi că am un corp. Dar acesta este condus de suflet. De
existenţa corpului mă pot îndoi, de a sufletului nu. Sunt o fiinţă cugetătoare,
„adică un spirit, un duh, un intelect, o judecată” şi un lucru „ce se
îndoieşte, înţelege, afirmă, neagă, vroieşte, nu voieşte, totdeodată imaginează
şi simte”. Simţirea este legată de cugetare pentru că putem fi conştienţi de
faptul că simţim ceva şi putem reflecta asupra a ceea ce simţim. De asemenea,
am văzut că şi voinţa ţine de cugetare. Voinţa este cea care ne permite să fim
liberi. Intelectul este cel prin care înţelegem esenţa unor obiecte (de pildă,
înţelegem că esenţa lucrurilor este întinderea, căci acest atribut persistă
indiferent de schimbările obiectului).
În a treia meditaţie se
desfăşoară tema privitoare la existenţa lui Dumnezeu. Am nevoie de dovedirea
existenţei lui Dumnezeu pentru a fi sigur că ceea ce percep ca fiind adevărat
există în realitate. Dumnezeu este garantul corespondenţei ideii despre un lucru
cu acel lucru. Ideile sunt mijlocitoare între noi şi realitate, pentru că nu
avem acces la cum „arată” realitatea. Ideile obiectelor sensibile sunt stârnite
de faptul că suntem afectaţi de acele obiecte. Ideea în sine ştiu că există, nu
pot spune că nu am idei. Dar, o ideea clară şi distinctă despre un obiect este
acea idee care mi se înfăţişează ca prezentând un lucru evident şi care îmi
este înfăţişat doar cu proprietăţile sale, deci fără a fi amestecat cu alte
percepţii şi idei despre alte lucruri. Ideile pot fi înnăscute, primite din
exterior (idei ale obiectelor percepute) sau realizate de mine. Ideile
înnăscute se află în mine şi se referă sau la substanţe (de pildă la Dumnezeu)
sau la accidente. Cele referitoare la substanţe au mai multă realitate obiectivă
(adică un corespondent în realitate; realitatea formală este realitatea ideii
însăşi) decât celelalte. Calităţile deţinute de un efect trebuie să se
regăsească şi în cauza acelui efect. Ceva nu poate izvorî din nimic. Dacă sunt
sigur că am o idee înnăscută pe care eu n-aş fi putut s-o creez, deci dacă sunt
sigur că nu-i sunt cauză obiectivă, nici formală a unei idei, înseamnă că
altceva a pus ideea în mine. Reflectând asupra mea, desprind nişte idei clare
şi distincte pe care le pot atribui şi lucrurilor corporale: substanţa, durata,
numărul etc. Dar atributele despre număr, întindere aparţin în mod formal
corpurilor (adică esenţial), pe când eu le deţin eminent (adică pot exista şi
fără ele). Sunt cert de existenţa acestor proprietăţi pentru că certitudinea
lor izvorăşte din reflecţia mea asupra sinelui. Altfel, ar fi fost plauzibil ca
un geniu rău să mă înşele în judecăţile mele. Dar temei al certitudinii privind
lucrurile corporale este şi Dumnezeu, căci el mă asigură, cum am spus, că ceea
ce gândesc şi percep ca adevărat are realitate obiectivă. Dumnezeu este
„substanţa infinită, de sine stătătoare, cât se poate de înţeleaptă, cât se
poate de puternică şi de care suntem creaţi, atât eu însumi, cât şi orice
altceva, dacă există orice altceva”. Dumnezeu are realitate obiectivă, mai mult
decât orice altă idee pentru că este infinită. Reflectând asupra ideii de
infinitate, cuprinsă în Dumnezeu, îmi dau seama de defectele mele. Dacă n-aş
avea înnăscută ideea de infinitate, n-aş putea să-mi dau seama de propriile
mele limitări. Ideea infinităţii satisface criteriul care cere ca o idee,
pentru a fi adevărată, trebuie să fie clară şi distinctă. Totuşi, fiind o
fiinţă finită, eu doar „ating” cu gândul ideea infinităţii, căci nu o voi putea
cuprinde niciodată cu gândirea (ar însemna să fiu mai real decât infinitul,
ceea ce este o contradicţie). Sunt creat şi conservat de Dumnezeu doar, căci nu
se poate ca eu să nu fi fost creat de ceva unitar şi simplu.
În meditaţia a patra se continuă
problema nedesăvârşirii mele. Dacă sunt nedesăvârşit, acest lucru se poate
datora faptului că sunt privit în singularitatea mea. Dar dacă mă privesc prin
rolul pe care-l am în bunul mers al lumii, atunci sunt desăvârşit. Iar dacă eu
şi lumea suntem desăvârşiţi, acest lucru se datorează divinităţii. Cu Dumnezeu
mă asemăn prin faptul că şi eu şi el avem în comun voinţa infinită. Dar, în
cazul meu, aceasta este corelată cu puterile limitate ale intelectului, fapt ce
mă conduce la erori, deoarece voinţa vrea mai mult decât poate intelectului.
Chiar dacă sunt pus să aleg într-o situaţie, iar eu nu cunosc bine configurarea
situaţiei şi alternativele ce-mi sunt puse la dispoziţie, eu voi fi constrâns
de voinţă să aleg şi cel mai probabil voi face o alegere greşită din lipsă de
cunoaştere. Voinţa se întinde şi peste ce nu cunosc. Nu discern binele de rău
într-o situaţie şi greşesc. În acea situaţie sunt şi cel mai puţin liber. Liber
cu adevărat sunt când cunosc foarte bine de ce aleg o alternativă şi nu alta.
Cunoaşterea ne eliberează.
Meditaţia a cincea reia tema
despre existenţa lui Dumnezeu. Dacă anterior s-a prezentat argumentul a
posteriori a existenţei lui Dumnezeu (faptul că sunt o fiinţă finită, deci
trebuie să existe ideea infinităţii), acum se prezintă cel a priori: existenţa este
o calitate (o proprietate); Dumnezeu are toate proprietăţile în mod desăvârşit,
deci Dumnezeu există, este real în cel mai înalt grad. Acum, că s-a finalizat
demonstraţia existenţei lui Dumnezeu, pot fi sigur că ceea ce percep clar şi
distinct există aşa cum îl percep în realitate. Astfel, s-a explicitat ideea de
Dumnezeu ce era un fundal pe care se sprijineau toate judecăţile noastre.
Ideile înnăscute sunt facultative, adică ele trebuie descoperite prin
cercetarea gândirii noastre, căci ele ordonează ceea ce cunoaştem.
Meditaţia a şasea tratează despre
obiectele materiale şi despre distincţia suflet-corp. Am spus că ideile mediază
raportul nostru cu lucrurile exterioare. Imaginaţia este facultatea ce
„transformă” în idei senzaţiile venind dinspre corpuri. Tocmai din cauza
aceasta imaginaţia nu-mi este esenţială (esenţial este că sunt spirit, nu corp;
puteam exista şi ca spirit pur, iar dacă aş fi fost astfel, n-aş fi putut fi
afectat de corpuri, deci n-ar fi existat nici facultatea imaginativă; şi este
posibil ca să nu existe corpuri deloc, dar nu este posibil ca spiritul să nu
existe). În continuare, trebuie să cercetăm dacă există corpurile cu adevărat.
Apelăm la următorul argument: de multe ori, percep anumite lucruri fără să
vreau; acest lucru arată că trebuie să existe cel puţin o substanţă distinctă
de mine care să îmi provoace senzaţii. Corpurile sunt „prinse” în matematică,
pentru că lucrurile materiale se reduc la întindere, figură, număr, iar acestea
sunt studiate în matematică, unde obţinem rezultate pentru care nu avem nevoie
de Dumnezeu drept garant. Dar pentru celelalte proprietăţi ce le percep
dintr-un corp, Dumnezeu mă asigură că ceea ce văd e veridic. Deşi spiritul şi
corpul sunt distincte (căci primul este indivizibil, iar al doilea divizibil)
Descartes spune acum că ele sunt unite, acest punct rămânând ambiguu, el
nearătând cum se realizează această „unificare” (problemă pe care vor încerca
să o rezolve Spinoza şi Leibniz, ambii într-un mod similar).
multumesc, mi-a fost util sa imi fac o idee despre tematica filozofiei lui Descartes. un material frumos strucrturat. felicitari!
RăspundețiȘtergere