Francis Fukuyama „Sfârșitul Istoriei”
În linii mari, ceea ce încearcă să ne sugereze autorul,
este că odată cu falimentul ideologiilor marxist-leniniste, am ajuns la „sfârșitul evoluției ideologice a umanității și al
universalizării democrației liberale occidentale ca formă finală a guvernării
umane”. Cu alte cuvinte am ajuns ca umanitate în punctul, dincolo de
care istoria încetează. Nimic nou, nimic mai bun nu se mai poate întâmpla și de
asemenea nu mai sunt de așteptat fenomene negative de mare impact, „statul omogen universal” fiind forma supremă de
organizare socio-umană. Totuși acest „capăt de drum”, această victorie finală a
rațiunii, nu este prezentată ca fiind ceva totalmente pozitiv și benefic
întrucât de aici în colo nu vom mai crea decât forme lipsite de sens.
Fukuyama consideră că socialismul a fost o alternativă
viabilă în faza timpurie a industrializării, un mijloc prin care statele rămase
în urmă au recuperat din acel decalaj al dezvoltării, „sărind” câteva etape și
reușind să-și creeze o industrializare clasică. Cel mai bun exemplu a fost
faptul că fosta URSS a reușit să concureze, și chiar să întreacă după unii,
statele occidentale democratice și puternic industrializate în ceea ce privește
realizările din domeniul militar, al cercetărilor spațiale și al fizicii
nucleare. Luând în considerare decalajul imens, avut la start, dintre ruși și
americani, nu putem decât să-i dăm dreptate în observația pe care a făcut-o.
Totuși complicarea vieții economice și globalizarea au constituit un examen la
care economia socialistă a căzut „cu brio” și nu a mai putut asigura intrarea
statelor care o practicau în societatea postindustrială.
Ca urmare statele foste socialiste, precum și cele din
Lumea a Treia sau cele bazate pe un fundamentalism religios se află încă pe
drumul ce duce la democrație și sunt astfel încă blocate prea adânc în istorie
ca să putem întrezări capătul prin care vor ieși din ea. Mai mult, autorul
consideră că luată în ansamblul ei istoria nu se poate totuși sfârși prea
curând deoarece principiile democrației liberale conțin în ele germenii
propriei distrugeri și o vulnerabilitate inerentă. Suntem expuși unor forme de
autoritarism naționalist sau religios încă necunoscute.
Liberalismul a avut de dus, în secolul XX, o luptă
ideologică sângeroasă cu rămășițele absolutismului, apoi cu bolșevismul și
fascismul iar în cele din urmă cu o formă apocaliptică de marxism ce amenința
distrugerea umanității printr-un război nuclear. După câștigarea acestor lupte
liberalismul a rămas fără nici o alternativă de sistem viabilă și fără nici o
contradicție internă majoră, cu toate necesitățile umane satisfăcute. Acesta
este momentul în care Fukuyama afirmă că asistăm nu doar la sfârșitul
Războiului Rece ci la „sfârșitul istoriei ca atare” deși va mai dura până când
acest sfârșit va fi transpus din planul ideilor și al conștiinței în lumea
concretă. Karl Marx a avut și el o viziune asemănătoare considerând că istoria
se va sfârși odată cu realizarea utopiei comuniste și a rezolvării prin aceasta
a tuturor contradicțiilor anterioare. Istoria ca proces dialectic cu început,
mijloc și sfârșit a fost o idee încă și mai veche, aparținându-i lui Hegel care
și el văzuse în bătălia de la Jena, sfârșitul istoriei. Pentru Hegel orice
comportament uman și ca urmare însăși istoria își are originile într-un stadiu
primar de conștiință, în lumea ideilor. Marx a inversat complet prioritatea
realului în raport cu idealul considerându-l pe acesta din urmă ca fiind
determinat în întregime de către modul material de producție predominant.
Aceasta este și la ora actuală paradigma adoptată atât de stânga cât și de
dreapta naționalistă astfel că „nici una dintre
teoriile contemporane respectabile nu mai consideră în mod serios conștiința și
cultura ca matrice a comportamentului economic”. Acest fapt, susține
Fukuyama, „duce la imposibilitatea înțelegerii
faptului că originile comportamentului economic se află în domeniul conștiinței
și al culturii, fenomene care sunt, prin natura lor, ideale”.
”Puterea ideii liberale ar
putea părea mult mai puțin impresionantă dacă nu ar fi infectat și cea mai
vastă și mai vechie cultură din Asia, China”. Pentru Fukuyama, chiar
dacă China nu se conduce după un model democrat – liberal, ceea ce contează
este faptul că ea nu mai constituie un far pentru forțele neliberale din
întreaga lume. După ce face o analiză detaliată a felului în care au fost
implementate reformele în China și fosta URSS, autorul încearcă să descopere
dacă liberalismul mai are și alți dușmani ideologici.
Amenințarea unui stat religios este demontată argumentând
că ”liberalismul modern a fost, din punct de vedere
istoric, o consecință a slăbiciunii societăților bazate pe religie care,
neputându-se pune de acord asupra naturii unei vieți bune, nu a reușit să
furnizeze nici măcar premisele minime ale păcii și stabilității”.
Singurul sistem teocratic care a oferit o alternativă la liberalism și comunism
este Islamul însă doctrina lui fiind neatractivă pentru nemusulmani, Fukuyama
consideră că nu trebuie să ne facem griji privind expansiunea și
universalizarea lui.
Amenințarea unui naționalism este nerealistă în viziunea
lui Fukuyama întrucât „marea majoritate a
mișcărilor naționaliste din toată lumea nu au un program politic deasupra
dorinței negative de independență față de un alt grup de oameni și nu oferă
nimic în genul unui program cuprinzător pentru o organizare socio-economică”.
De asemenea, faptul că mai există focare
de ideologie marxist-leninistă nu reprezintă un pericol deoarece ele se află în
state mici și neimportante în economia politică mondială iar conflictele pe
care le-ar putea ele provoca, ar fi unele neînsemnate. Am completa aici faptul
că printre aceste state mici și neimportante fie ele teocratice sau comuniste
se numără Iranul, Coreea de Nord, și Pakistanul pe care Fukuyama credem că le-a
scăpat din vedere.
Fukuyama încheie: „Sfârșitul
istoriei va fi o epocă foarte tristă. Lupta pentru recunoaștere, voința de a-ți
risca viața pentru un ideal pur abstract, lupta ideologică mondială care a pus
în lumină îndrăzneala, curajul, imaginația și idealismul vor fi înlocuite de
calculul economic, de nesfârșita rezolvare a problemelor tehnice, de preocupări
legate de mediu și de satisfacerea nevoilor sofisticate ale consumatorilor. În
perioada postistorică nu va mai exista nici artă, nici filozofie, ci doar o
îngrijire perpetuă a muzeului istoriei umane. Simt în mine și văd la cei din
jurul meu o puternică nostalgie pentru timpurile în care istoria exista… Poate
că tocmai această perspectivă a
secolelor de plictiseală de la sfârșitul istoriei va face istoria să înceapă
din nou”.
Acestor mănunchiuri de „dacă” și „totuși”, de „pe de o
parte” și „pe de altă parte” li s-au adus nenumărate critici, replici și
comentarii din care vom cita doar câteva:
Pierre Hassner:„Cu o piruetă
spectaculoasă Fukuyama renunță la joc: el nu crede cu adevărat nici în istorie,
nici în sfârșitul ei”. De asemenea Hassner susține că sfârșitul lui
Fukuyama nu este decât sfârșitul unui ciclu istoric repetitiv legat de declinul
„tradițional” al marilor civilizații în urma căruia vor apărea noi cezari și
profeți și va urma o nouă eră de eroism, austeritate și religie, eventual
cuceriri și fanatism. Hassner spune un fel de: „După război mulți viteji se
arată” citând-ul pe Hegel: „Bufnița Minervei își întinde aripile numai la
căderea serii”. „În cel mai bun caz știm numai ce a
fost, nu și ce va fi. Optimiștii se pot consola cu această maximă, pesimiștii
ar putea-o considera neliniștitoare. Dar atât unii cât și alții vor trebui să
ia act de un viitor despre care știm doar că ne este necunoscut”.
Irving Kristol: „Cunosc un
singur mijloc de eliberare de sensibilitatea și modul de gândire hegelian, și
anume întoarcerea la Aristotel, la concepția sa că toate formele de guvernare –
democrația, oligarhia, aristocrația, monarhia, tirania – sunt inerent
instabile, că toate regimurile politice sunt inerent trecătoare, că
stabilitatea tuturor regimurilor este coruptă de puterea corozivă a timpului”.
„Noi am câștigat Războiul Rece, ceea ce este bine –
mai mult decât atât, este minunat. Dar aceasta înseamnă că acum dușmanul suntem
noi, nu ei”.
Daniel Patrick Moynihan citândul pe Dahrendorf: „… inegalitatea devine impulsul dinamic care menține în
viață structurile sociale… societatea umană nu este posibilă la modul realist
fără inegalitate, iar abolirea completă a inegalității este exclusă … nu poate
exista o societate umană ideală, perfectă, justă și în același timp nonistorică”.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu