Ideea de istorie, de Robin George Collingwood
Prezentarea părţii a cincea a lucrării (Epilegomena)
Am să prezint ideile lui Collingwood legate de cunoaşterea istorică din partea a cincea a lucrării The Idea of History, acestea având un interes special pentru filosofi. Celelalte patru părţi se adresează mai ales istoricului, fiind vorba de prezentarea schimbărilor din cadrul conceptului de istorie.
Robin George Collingwood |
Collingwood spune că atât cunoaşterea
ştiinţifică, cât şi cea istorică sunt legitime. Natura trebuie cercetată cu
metodele ştiinţelor naturale, dar mintea cu ajutorul metodelor istorice. În
acest sens, schimbarea şi istoria nu sunt identice. Devenirea, temporalitatea
ţin de natură, iar istoria ţine doar de relaţiile umane, unde acţiunile sunt
întruchipări ale gândirii. Istoricul, dacă ştie ce s-a întâmplat, trebuie să
ştie şi de ce s-a întâmplat. El încearcă să se transpună în condiţiile,
contextele unor fapte şi regândeşte ce au gândit agenţii istorici apelând la
propria cunoaştere pentru a critica, valoriza acţiunile. Cercetarea istorică îi
relevă istoricului limitările propriei minţi: el vede ce acţiuni poate regândi
şi nu abordează, astfel, evenimentele istorice în care nu se poate transpune.
Gândirea istorică survine şi în viaţa cotidiană prin autocunoaştere –
re-constitui o faptă din trecut, oricât de recentă, pentru a vedea cauzele
pentru care am acţionat într-un fel sau altul şi mă pot raporta critic la
acţiunea mea. Studiul minţii este un studiu al manifestărilor sale: mintea nu
este o substanţă pentru a o putea percepe şi analiza cu mijloacele ştiinţelor
naturii. Mintea „există” prin gândurile ei. Iar a studia gândurile din trecut
înseamnă a le încorpora în prezent, a le critica şi, de aici, a avansa. Pentru
înţelegerea ideilor din prezent trebuie să recurgem la regândirea trecutului.
Francis Herbert Bradley |
Istoricul modern preia, în cercetarea sa,
informaţiile de care are nevoie, sesizează contradicţii între mărturii şi le
poate contesta acurateţea, poate explicita ideile implicite din relatări.
Istoricul este, vedem, autonom sau, cum spunea Bradley, criteriu al adevărului
istoric. Istoricul recurge însă, tot timpul, la construcţia sau imaginaţia a
priori: dacă are nişte relatări despre stadii ale unui proces istoric, dar
lipsesc informaţiile despre stadiile intermediare, el trebuie să le
reconstruiască prin deducţii rezultând din dovezile avute deja la îndemână. De
exemplu, dacă ştim că Cezar se afla într-o zi la Roma, iar ziua următoare ştim
că era în Galia, trebuie să ne imaginăm faptul că el a parcurs distanţa dintre
Roma şi Galia, fără a fi însă necesar să ne imaginăm şi detalii privind modul
în care a parcurs drumul (detalii care, de altfel, nici n-ar putea fi
obţinute a priori). Punctele stabile din care deducem informaţiile lipsă
reprezintă documente, inscripţii, mărturii, adică „evidenţa” sau dovezile. Deşi
nu avem certitudine absolută privind veridicitatea lor, noi le acceptăm ca
transmiţând informaţii adevărate prin convenţie. Informaţiile istorice, în
sine, rămân chestiuni rezolvate, stabile, până când sunt repuse în discuţie de
un istoric. Dar, în funcţie de construcţia noastră a priori, accept ca valide
alte relicve (adică ceea ce încă nu înzestrez cu valoare de adevăr şi nu
folosesc drept dovadă) sau nu. Dacă accept, de exemplu, informaţiile lui
Tacitus ca adevărate, ele nu vor fi compatibile cu cele ale lui Suetonius cum
că Nero plănuia evacuarea Britaniei. Construcţia a priori obţinută, dacă este
coerentă, confirmă sursele luate ca puncte fixe. Dacă nu, sau am comis o
greşeală în reconstrucţie sau informaţiile însele erau contradictorii. Dovezile
folosite sunt puse în lumină sau sunt de la început folosite graţie întrebării
care-mi ghidează cercetarea. O aceeaşi problemă sau perioadă istorică poate fi
dezbătută la infinit recurgându-se la alte întrebări. O problemă istorică nu
este niciodată încheiată, nu există răspunsuri definitive în istorie. Un
raţionament istoric nu trebuie acceptat de către toţi, pentru că nu toţi vor
accepta informaţiile luate ca punct de plecare. Orice cunoştinţă istorică este
o cunoştinţă necesară ce este dedusă din dovezi. Cu toate acestea, cercetarea
istorică nu este relativă: istoricul trebuie să creadă ferm în adevărul
surselor, iar construcţia a priori, fiind una ce reiese necesar din mărturii,
este înzestrată cu valoare de adevăr pentru istoric. Memoria, singură, nu
asigură cunoaştere istorică.
Istoria are nevoie de o logică proprie, cea a
întrebărilor şi răspunsurilor. Ea nu se poate sluji de logica aristotelică,
pentru că este una specifică interesului pentru matematică afişat de greci, dar
care este utilizabilă şi-n ştiinţele naturii. Istoria nu se poate sluji nici de
cea a inducţiei, de folos doar pentru ştiinţele naturii.
Wilhelm Dilthey |
Metoda critică nu mai poate fi folosită în forma
ei pură. Ea era de folos în combinaţie cu metoda foarfecelor-şi-a-lipiciului,
căci istoricul îşi punea problema dacă să accepte sau nu o mărturie. Iar
neacceptând-o, mărturia era din start considerată falsă. Dar, spune
Collingwood, o mărturie neacceptată nu înseamnă, în mod necesar, una falsă. Pentru
că istoricul acceptă sau nu o mărturie (ca dovadă) dacă are sau nu nevoie de ea
în cadrul cercetării. Întrebarea cu care porneşte la drum istoricul pune în
valoare mărturiile. Astfel, în faţa unei mărturii, istoricul trebuie să se
întrebe ce vrea să transmită acea mărturie (care-i este semnificaţia – aceasta
este metoda arheologică), iar apoi s-o accepte dacă îi este utilă. Dacă nu-i
este lui utilă, ea va fi de folos altui istoric, dacă întrebările ridicate îl
vor conduce spre ea. Întrebările formulate de istoric trebuie să fie
inteligente, adică formulate la momentul potrivit. Cercetarea istorică trebuie
ghidată de-o întrebare importantă, iar celelalte întrebări ridicate de
cercetător pe parcurs facilitează, de fapt, răspunsul la întrebarea primă şi cea
mai importantă, de altfel. A gândi înseamnă a pune mereu întrebări. Întrebarea
care ghidează cercetarea oferă deja, preliminar, în mintea istoricului, un set
de dovezi înspre care el va trebui să se îndrepte.
Michael Oakeshott |
Henri Bergson |
Gândirea nu face parte din fluxul conştiinţei.
Ea are, însă, şi un caracter imediat: actul de gândire survine la un moment
dat, alături de ale experienţe imediate (context imediat) şi într-un anumit
context format de amplasarea unei idei alături de şi în legătură cu alte idei
(context mediat). Astfel, acel context imediat nu poate fi re-constituit,
acesta fiind motivul pentru care, la Bergson, Oakeshott şi alţii, cunoaşterea
istorică era imposibilă. Dar istoricul poate regândi un gând al unui personaj
istoric pentru că judecarea ca atare are o structură logică ce nu se lasă
afectată de contextul imediat. Totuşi, am spus că un gând survine şi într-un
context mediat. Istoricul care re-constituie o idee preia gândul din acel
context şi-l aduce în contextul mediat propriu. Astfel, pentru a re-constitui acţiunea
(implicit gândurile) personajului istoric, cercetătorul trebuie să se asigure
că al său context mediat este cât mai apropiat de cel al personajului istoric.
Actul de gândire sau conţinutul judecăţii poate fi re-constituit pentru că el
are un conţinut „etern”, nu se lasă afectat, influenţat de celelalte
experienţe. Dacă Euclid a gândit că „triunghiul isoscel are două unghiuri
egale” şi eu pot gândi acest lucru şi pot reconstitui demonstraţiile sale matematice, fără a fi nevoie să revigorez
şi experienţele sale imediate (entuziasmul pentru descoperirea făcută,
oboseala, de pildă) aşa cum credea Dilthey, fapt ce l-a împins către asimilarea
istoriei de către psihologie. În afară de gândire, nimic nu aparţine istoriei.
Istoria este interesată doar de gândire. Prin gândire este liber agentul
istoric. Cercetătorul nu este interesat de instinctele care-l influenţează pe
agent să acţioneze, ci este interesat de cum a gândit personajul istoric
situaţia (unică şi de nerepetat în aceeaşi configuraţie), cum a profitat de ea,
cum s-a gândit s-o folosească şi s-o rezolve. Credinţele religioase sau
preconcepţiile după care acţionează personajul istoric sunt acceptate liber,
deci raţional de către el. Dacă spunem că agentul este liber, acest lucru
înseamnă a-i recunoaşte demnitatea, a socoti omul ca valoare supremă şi nu ca
pe un pion al naturii, un obiect care ascultă de planul naturii. Astfel, nu-l
putem subordona pe individ legilor naturii.
Într-un proces natural, trecutul este „mort”.
Regândindu-l, el redevine „viu” şi putem sesiza legăturile prezentului cu
trecutul. Prezentul s-a constituit de pe urma încercării de rezolvare a unor
probleme ce-au fost întâmpinate în trecut. Prezentul conţine trecutul.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu