-componenta principala a filosofiei spinoziene-
Spinoza face
parte din grupul ilustru de filosofi ai secolului al XVII-lea, alaturi de
matematicieni si oameni de stiinta: Descartes, Leibnitz, Hobbes, etc. El
sustine ca nu exista decât o singura substanta si aceea este Dumnezeu.Totul,
inclusiv lumea si implicit fiinte umane sunt doar cauza existentei lui
Dumnezeu. Argumentele lui filosofice sunt prezentate sub forma unor teoreme
geometrice.
A fost un
filosof cu o minte deschisa care s-a dovedit a fi o fiinta morala si deosebita,
rezistand adversitatilor si ispitelor de toate felurile.
El a dovedit
cutezanţa de a dezvălui semnificaţia şi scopul existenţei, de a accede la zona
adevărurilor ultime de care depinde fericirea.Această sarcină trebuie
îndeplinită neîntârziat fără a mai cerceta condiţiile de care depinde
certitudinea, iar acest ţel poate fi atins întrucât dispunem deja de o cunoaştere
care ne oferă întotdeauna o normă ideală a adevărului: matematica, gândirea
ordonată. Putem dispune astfel de o cunoaştere reală, constând într-o înlănţuire
de adevăruri şi capabilă să ne arate căile şi idealul vieţii morale. Nu trebuie
decât să deducem totalitatea cunoştinţelor dintr-o idee primordială din care să
derive toate celelalte idei, o idee simplă, clară în cel mai înalt grad, al
cărei adevăr să fie
absolut incontestabil. O asemenea idee nu
poate proveni din experienţă, e necesar să
pornim de la o idee care să fie opera
raţiunii.
“Etica” este
opera capitala a filosofului, unde acesta si-a depus rodul muncii unei vieti
intregi, (se presupune ca a inceput sa lucreze la aceasta lucrare in 1656 sub
numele de “Despre Dumnezeu, om si fericirea sa”).
Filosoful isi
incepe lucrarea cu ontologia,examineaza apoi natura sufletului omenesc si
tipurile de cunostiinte de care acesta este capabil si, pentru ca in ultimele
trei parti ale lucrarii sa explice titlul.Insa, felul in care Spinoza isi
expune teoria eticii este dupa un model matematic.Incepe cu definitii,
stabileste axiome, enunta propozitii care sunt demonstrate cu ajutorul
definitiilor axiomelor si propozitiilor anterioare, se deduc din ele
coordonate, etc.
In etica lui
Spinoza, un loc central il ocupa notiunea de afect.Afectele sunt sentimentele,
emotiile, pasiunile umane.Afectele apartin atat de natura umana, cat si din
faptul ca omul este o parte a marelui tot, a naturii inconjuratoare, si astfel,
acesta sufera influentele acesteia.
Insa, scopul
eticii, este sa il invete pe om sa se elibereze de sub tirania afectelor care
ii ruineaza sufletul: “Om ul supus afectelor nu
mai este stapan pe sine, ci e stapanit de soarta.” Spizona diferentiaza aceste
afecte : cele care intaresc corpul si sufletul si cele care-l intaresc.El se
axeaza pe cele din ur ma.In
ele sufletul este pasiv, receptiv.Pasivitatea sufletului fiind elemental lor
definitoriu.Fiinta umana supusa afectelor este nelibera, tocmai pentru ca este
pasiva.
Cauza acestor
suferinte este insuficienta cunoasterii propriei noastre naturi, a lumii din
care facem parte.Singura solutie este incercarea de a le cunoaste.
Spinoza socotea
că dacă am putea şti adevărul asupra realităţii lucrurilor, am
putea să acţionăm cum trebuie pentru a
atinge starea de beatitudine. Baza căutării
adevărului este conceptul de substanţă:
ceea ce există în sine şi nu depinde de nimic
altceva în privinţa existenţei sale.
Dumnezeu este singura fiinţă necesară, dar nu şi
distinctă de lume (există o singură
substanţă , orice altă substanţă nu îşi poate datora
existenţa decât lui Dumnezeu, nefiind
astfel autodependentă). Dumnezeu este
imanent lumii, iar lucrurile individuale
sunt moduri sau modificări ale lui Dumnezeu:
singura realitate este Dumnezeu sau natura
(Deus sive natura).
Creatorul
şi întreaga sa creaţie trebuie să fie o singură substanţă. O idee
completă şi adecvată a lui Dumnezeu, din
perspectiva cunoaşterii umane dezvăluie
două atribute divine: acesta poate fi
conceput din perspectiva întinderii (res extensa)
şi a gândirii (res cogitans). Dumnezeu sau
realitatea poate fi conceput în aceste două
moduri incomensurabile, şi fiecare dintre
ele trimite la un atribut sau o parte a esenţei
acestuia.
Binele
şi răul sunt noţiuni relative, lipsite de vreo semnificaţie raţională. Ele
pot exista doar prin raportarea la un scop:
un lucru este socotit bun dacă corespunde
scopului urmărit dacă ne procură
satisfacţia aşteptată, în caz contrar el va fi considerat
rău. Noţiunea de scop exprimă un punct de
vedere finalist în interpretarea lumii –
care nu poate fi justificat raţional,
reprezentând doar o creaţie imaginară, o ficţiune a
conştiinţei. Noţiunile de bine şi de rău,
de care viaţa morală nu s-a putut niciodată
dispensa, nu-şi mai au nici un rost.
Pentru că natura
este viaţa lui Dumnezeu, iar diferitele fiinţe sunt desfăşurarea
liberei sale necesităţi, rezultă că nu
există decât ceea ce nu putea să nu fie, decât ceea
ce trebuia să fie. Idealul există doar în
măsura în care este cuprins în real. Există
niveluri diferite ale fiinţării, în om se
găseşte mai multă fiinţare decât într-un animal,
dar fiecărui grad de perfecţiune îi
corespunde un grad de perfecţiune îndestulător. O
fiinţă imperfectă este de neconceput, nimic
nu poate exista doar pe jumătate, fiecare
fiinţă dispune prin însăşi esenţa ei de tot
ce are nevoie pentru a exista. Ce-i face atunci
pe oameni nemulţumiţi de ceea ce sunt şi
vor să fie mereu altceva? Pentru că nu se
mulţumesc cu capacitatea lor de a se
autoînţelege, pentru că se lasă purtaţi de
imaginaţie. Omul este ca un triunghi care
îşi doreşte încă o latură, dar să rămână în
acelaşi timp tot un triunghi. Ne lăsăm
deduşi de ficţiuni, prin care măsurăm ceea ce
suntem, apelăm la ceea ce nu este ca normă
pentru ceea ce este. Când ne dorim să fim
ceea ce nu suntem, să avem ceea ce nu putem
avea, nesocotim, printr-o greşeală care
ne risipeşte viaţa, că nu putem fi diferiţi
fără a fi alţii, fără ca fiinţa noastră să fie distrusă.
Suprema
fericire destinata omului este rezultatul ridicarii lui pe cea mai inalta
treapta a libertatii (intelegerii).Numai aceasta ii poate oferii sentimentul
veridic al comuniunii cu natura si cu eternitatea, denumita de Spinoza ca
“iubirea intelectuala a lui Dumnezeu..
Etica a ramas
cea mai importanta opera a lui Baruch Spinoza.Aici isi expune toata filosofia
sa, folosindu-se de metoda geometrica euclid iana.
Aceasta
lucrare s-a dovedit un monument istoric care a ajutat la dezvoltarea gandirii
omenesti.
Filosofia
lui Baruch Spinoza despre substanta, natura, i-a influentat pe marii iluministi
si materialisti france zi
din secolul XVIII-lea.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu