Substanţa unică în sistemul filosofic
al lui Spinoza
În partea I a Eticii sau in Despre
Dumnezeu sau-şi natură, aşa cum apare ca titlu în unele traduceri, Spinoza
aruncă în aer comfortul tradiţionaliştilor devenind un subiect constant de
dezbatere pentru două tabere: cei care îl consideră panteist versus cei care îl
eticheteză drept teist. Această polemică nu este însă o preocupare pentru mine
în cele ce urmează, ci substanţa, mai bine zis, ce înţelege Sinoza prin
conceptul de substanţă.
Spinoza consideră substanţa ca cea
ce este prin sine şi cea ce este conceput prin sine. Prin atribut al substanţei
filosoful înţelege cea ce intelectul percepe dintr-o substanţă şi cea ce
constituie esenţa acesteia. În fine,
D-zeu este pentru Spinoza o substanţă constituită dintr-o infinitate de
atribute care la rândul lor exprimă fiecare o esenţă eternă şi infinită. Aceste
definiţii care stau la baza sistemului filosofic spinozian sunt dezvoltate prin
intermediul unor „propoziţii”, de fapt printr-o serie de principii care compun
sau recompun ideea distinctă de D-zeu ca unică substanţă a universului,
infinită, existentă în mod necesar şi necreată. Şi iată cum practic regăsim
ceea ce am putea numi un argument ontologic spinozian, mult mai elaborat şi mai
structurat decât cele precedente, în special decât cel al lui Descartes.
Principiile sau
„propoziţiile” axiomatice pe care Spinoza le dezvoltă ca fundament al
demonstraţiei
Prop. 1: Substanţa
este anterioară în natură proprietăţilor sale.
Prop. 2: Două
substanţe de natură diferită care au deci atribute diferite nu au nimic în
comun.
Prop. 3: Dacă două
lucruri nu au nimic în comun, niciunul nu poate fi cauza celuilalt.
Prop. 4: Două sau
mai multe lucruri se deosebesc ori prin atribute(natura sau esenţa), ori prin
proprietăţi.
Prop. 5: în natură
nu pot fi două sau mai multe substanţe de aceeaşi natură sau cu acelleaţi
atribute.
Prop. 6: O
substanţă nu poate fi produsă de o altă substanţă.
Prop. 7: Ţine de
natura unei substanţe să existe. Existenţa este un atribut al substanţei.
Prop 8: Orice
substanţă este în mod necesar infinită.
Prop. 9: Cu cât
mai multă realitate sau fiinţă are un lucru cu atât mai multe sunt atributele
care îi aparţin.
Prop. 10: orice
atribut al unei substanţe trebuie conceput prin sine.
Prop. 11: D-zeu
sau o substanţă care consistă dintr-o infinitate de atribute care fiecare
exprimă esenţa eternă şi infinită, există în mod necesar. Această deducţie în
sine este miezul argumentului ontologic spinozian. El pleacă de la premiza că
dacă un lucru poate fi conceput ca neexistând, atunci esenţa lui nu conţine
existenţa, premiză care încalcă propoziţia-principiul 7 (Ţine de natura unei
substanţe să existe). C atare, D-zeu există în mod necesar.
Prop. 12: Nu poate
fi conceput un atribut al substanţei conform căruia această substanţă să poată
fi divizată.
Prop. 13: O
substanţă care este absolut infinită nu este divizibilă.
Prop. 14: Cu
excepţia lui D-zeu, nici o substanţă nu este şi nu poate să fie concepută.
Această
demonstraţie a faptului că D-zeu este singura substanţă din univers urmează
astfel trei paşi:
Pasul 1:
stabilirea faptului că două sau mai multe substanţşe nu pot avea în comun un
atribut sau esenţa.
Pasul 2:
demonstrarea faptului că există o substanţă cu atribute infinite-D-zeu.
Pasul 3: existenţa
unei substanţe infinite face imposibilă existenţa unei alte substanţe. Dacă ar
exista substanţe secundare, acestea ar trebui să aibă unele atribute sau
esenţă, lucru imposibil dat fiind faptul că D-zeu are toate atributele
posibile. Prin urmare, nu există o astfel de substanţă secundă.
D-zeu fiind singura substanţă, totul este ori
substanţa ori în substanţă, astfel
totul este D-zeu. Lucrurile care sunt în D-zeu,
adică în atributele lui D-zeu, sunt numite de Spinoza moduri. Această idee despre existenţa lui D-zeu care vine să
contrazică vehement viziunea antropomorfică anterioară a atras după sine multe
critici dar şi o schimbare a paradigmei gândirii moderne.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu