Multa vreme, filosofii au crezut ca
intemeierea este solidara cu originea
cunostiintelor noastre: daca stim care este originea unei cunostinte sau
caile pe care a fost obtinuta ne putem da seama daca este
bine intemeiata sau nu,daca este sau nu o
cunostiinta autentica. Democrit, de pilda, arata ca prin simturi nu
putem obtine decat o cunoastere obscura, in vreme ce prin intelect sau ratiune
ajungem la o cunoastere autentica. Desi diferentierea intre doua surse diferite
ale cunoasterii respectiv intre simturi si ratiune era facuta inca din
antichitate, abia in epoca moderna se vor contura clar doua curente
epistemologice opuse: empirismul si rationalismul.
Pentru empiristi (John Lucke,
David Hume) cunoasterea noastra provine in intregime din experienta sau,
oricum, aceasta este sursa ultima a cunostintelor noastre. John Lucke arata ca
mintea noastra este la nastere “ca o coala alba de hartie,pe care nu sta scris
nimic” ceea ce inseamna ca nu exista idei innascute, adica idei la care nici
simturile, nici ratiunea sa nu contribuie in niciun fel. Abia ulterior, prin
observatia indreptata “fie spre obiectele exterioare sensibile, fie spre
procesele launtrice ale mintii noastre” sunt procurate “toate elementele
gandirii”. Altfel spus, primele elemente ale cunoasterii noastre rezulta din
actiunea lucrurilor exterioare asupra simturilor. In plus, ideile care iau
nastere fara interventia intelectului sunt sigure. Eroarea provine abia atunci
cand intervine intelectul, prelucand ideile primite de la simturi.
In schimb, pentru rationalisti (Rene
Decartes, Baruch Spinoza, Gottfried Wilhelm Leibniz), ratiunea este sursa
ultima a cunoaterii autentice. Spinoza arata ca numai ratiunea poate cunoaste lucrurile
“asa cum sunt ele insele”, in vreme ce simturile ne pot oferi doar o cunoastere
“mutilata si confuza”. In general ei
credeau ca numai adevarurile care isi au sursa in ratiune si fara amestecul
simturilor sunt sigure. Daca simturile intervin in cunostintele noastre, putem
fi siguri ca acestea sunt supuse erorii.
Ei recunosteau insa ca nu putem reduce cunoasterea noastra numai la ceea
ce ne ofera ratiunea. Pe de alta parte,credeau ca exista idei innascute. Decartes,
de exemplu, argumenta ca Dumnezeu insusi a sadit in mintea noastra inca de la
nastere idea Lui ca Fiinta absolut perfecta. Pentru Lucke cunoasterea provine
din experienta (ceea ce ne ofera simturile), pe cand pentru Decartes
cunoasterea se bazeaza pe ratiune.
Karl Popper considera ca intrebarea
curentelor epistemologice clasice –Care este sursa ultima a cunoasterii:
intelectul sau simturile? – este patrunsa “in mod vadit de un spirit
autoritar”. In plus,el contesta legitimitatea acestei intrebari, afirmand ca,
in realitate, nu exista surse ideale ale cunoasterii care sa nu duca la eroare
si carora ne-am putea adresa “ca unei supreme curti de apel”.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu