Eseu asupra intelectului omenesc
Este reprezentant al empirismului englez. A
studiat la Londra şi la Oxford, unde a studiat limbile clasice, dar şi ştiinţele
naturale;a manifestat un mare interes pentru medicină, în domeniul căreia, a şi
publicat primele sale lucrări şi pe care a practicat-o sporadic întreaga viaţă.
Principala sa scriere filosofică este Eseu
asupra intelectului omenesc. El
cercetează însuşi intelectul, care sunt posibilităţile şi limitele
sale."Căci intelectul este ca şi ochiul , care vede toate lucrurile, dar
nu se vede pe sine."
Primul pas pe care îl face la începutul
cărţii este:
a) o
critică a inneismului
Inneismul- care spune că mintea noastră ,
intelectul uman ar fi conceput după idei (innatus=înnăscut, din naştere),
înzestrat de la naştere , de care ulterior devenim conştienţi.
Au existat în perioada aceea nişte platonişti
de la Cambridge, care propuneau nişte idei înnăscute. Ei spuneau că raţiunea
este urma amprentei lui Dumnezeu rămasă în noi şi prin asta, mintea noastră
păstrează nişte reziduuri ale cuvântului Iisus.
Sunt mulţi reprezentanţi ai acestor
platonişti,Locke aducând nişte argumente acestui inneism= nu toţi oamenii au
idei înnăscute.Practic nu putem avea idei fără să fim conştienţi de ele,
principiile morale nu sunt ceva înnăscut, pentru că dacă ar fi aşa nu ar mai
trebui să educăm copiii.
Pentru că ideile nu sunt înnăscute,
următoarea discuţie şi al doilea pas este:
b)originea
ideilor
Intelectul uman sau spiritul uman este la
început o tabula rasa- o tăbliţă ştearsă, pe care prin intermediul percepţiei, experienţa va fi cea care îşi
imprimă caracterele.
Prin intermediul experienţei Locke înţelege,
nu numai percepţia observaţiilor externe cu ajutorul organelor de simt-SENZATIA, ci şi percepţiile stărilor
sufleteşti care este REFLECŢIA.
Senzaţia şi reflecţia sunt singurele surse
ale ideilor, altele nu există.Gândirea în întregimea ei depinde de senzaţie.
Cunoscutul principiu: Nihil est în intellectu
quod non antea fuerit în sensu-Nimic nu este în intelect care să nu fi fost mai
întâi în simţuri.
c)Clasificarea
ideilor
-Idei simple
-Idei compuse
În măsura în care intelectul este conştient,
orice senzaţie, imagine, sentiment, este o idee.
IDEILE
SIMPLE,
sunt cele care provin din 3 surse :
-senzatie
-reflectie
-senzatie+reflecţie
Ideile simple provin fie de la un singur
simt, cele simple:culori, văz , simt miros, soliditatea, simţul tactil, etc.Fie
de la mai multe simţuri, de exemplu de la simţul vizual şi cel tactil, sunt
acelea de spaţiu, întindere, figura, mişcare şi repaus.
Prin reflecţie ne vin ideile de percepţie sau
puterea de a gândi şi de voinţă sau puterea de a acţiona.Iar de la
senzaţie+reflecţie, provin ideile de durere, existenţa, unitate.
IDEILE
COMPLEXE-sunt
cele produse de intelect din ideile simple.Deci intelectul e capabil de nişte
operaţii pe care le aplică asupra ideilor.
Ar fi următoarele:
-perceptia, reflecţia care ne dă ideile
simple, deci prima condiţie pentru că un anumit lucru să devină obiect al
intelectului;
-retentia, care este operaţia de memorare,
memoria;
-discernamantul- deosebirea dintre ele(nu se
confund ideile unele de altele);
-comparatia-prin care comparăm ideile unele
cu altele;
-compozitia-legatura dintre idei, compunerea
lor;
-abstractizarea-separarea ideilor particulare
la termeni generali.
Dar dacă noi avem experienţa şi idei, asta
înseamnă că tot ceea ce se afla în mintea noastră este cauzat din exterior.
Astfel avem:
d)Calităţile
lucrurilor
Locke spune aşa: cauzele ideilor noastre sunt
în experienţa, doar că experienţa
noastră cuprinde calităţi care sunt:
-primare=puteri
prezente în lucruri care există în mod real:mişcarea;
-secundare=puteri
ale lucrurilor care produc modificări asupra organelor de simţ, adică nu există
în lucruri;
-tertiare=sunt
acele puteri ale lucrurilor ce nu există ci sunt modificări de lucrui de către
alte lucruri, exemplu:''Focul topeşte ceară, ceară nu se topeşte singură."
e)Cunoaşterea
şi certitudinea
Avem ceva cert în cunoaşterea noastră?Locke
încearcă să dea răspuns la limitele intelectului.
Tot ce există în mod real, este individual şi
conţine în el genuri, specii, dar acestea nu există.
Cunoaşterea= perceperea sau dezacordul între
idei.Nu cunoaştem lucrurile însele, este fals să peram aşa ceva, totuşi există
nişte criterii:
A)e sigur că ideile simple
corespund unor realităţi;
B)lucrurile exterioare sunt
reale, nu imaginare, deci nu sunt iluzii pentru că senzaţiile actuale sunt mai vii
spre deosebire de memorie, când îşi aminteşte ce ai simţit;
C)simţurile se verifică
reciproc.
Cunoaşterea umană are, aşadar, limite pe care
nu le poate depăşi.Pentru a deosebi adevărul de fals şi pentru a controla
acordul ideilor cu obiectele corespunzătoare, ea dispune de suficiente
mijloace.
Filosofia critică a lui Locke se delimitează
astfel cu toată claritatea de scepticism, chiar şi Hume, va adopta poziţia
sceptică.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu