Toma
de Aquino s-a născut în castelul din Roccasecca, în apropiere de Napoli la
sfârşitul anului 1224 au începutul lui 1225, tatăl său fiind conte de Aquino.
Ajuns la vârsta de cinci ani, a fost dus
de părinţii săi la Abaţia Benedictină din Monte Casino, unde a devenit
ucenic şi a făcut şcoala primară, rămânând în mănăstire până în 1239, în anul
în care călugării au fost daţi afară de către împăratul Frederic al II-lea. S-a
înscris la universitatea din Napoli, la nnumai 14 ani. În acel oraş exist ape
atunci o mănăstire dominicană, iar Toma, atras de stilul său de viaţă, a ntrat
în Ordin în anul 1244.Toma a fost răpit de proprii lui fraţi în rumul spre
Bologna şi a fost ţinut în custodie aproape un an în oraşul său natal. El a
rămas însă neclintit de a rămâne findel Ordinului , astfel ca, în toamna anului
1245, a fost lăsat să plece spre Paris. (1245-1248)
În
1272, a fost trimis la Napoli pentru a ridica un “studium generale” Dominican,
continuându-şi acolo activitatea didactică până în 1274, când Papa Grigore al X-lea l-a trimis la Lyon pentru a
lua parte la Conciliu. Toma a pornit această călătorie pe care nu a mai apucat
să o încheie, murind pe drum, pe 7 mertie 1274, intre Napoli şi Roma.
Summa theologiae
Summa
teologică este esenţa unor preocupări constante ale lui Toma de a da expresie
unei cerințe pedagogice fundamentale: prezentarea
organică și sistematică a cunoștințelor.
Formele de predare universitară existente, constând în explicarea textelor și
întrebările disputate, nu ofereau o percepție
sinoptică și riguroasă asupra problemelor și
mai ales nu evidențiau dimensiunea organică a apariției
și
dezvoltării lor. Nu lăsau să se întrevadă, cum și-ar fi
dorit Toma, un plan divin. Conțineau, în schimb, o serie de inutilități
și
expuneri excesiv de lungi. Prin ceea ce a rezultat, Summa este în primul rând o
expunere sistematică, concisă și globală a tuturor problemelor
teologice, în acord cu nivelul de înțelegere al
studenților
vremii. Toma reușește, spre
deosebire de oricare alt gânditor al generației sale,
să absoarbă și să pună alături, într-o expunere
enciclopedică, toate întrebările și
răspunsurile care puteau fi luate în seamă la vremea sa. Ceea ce obține este nu numai un grad mare
de sinteză dar mai ales un nivel de completitudine niciodată atins de la Arsitotel.
Căile
tomiste pentru a dovedi existenţa lui Dumnezeu
Demonstraţia
cauzală a existenţei lui Dumnezeu, plecând de la realitatea empirică, de la
efect la cauza şi nu ontologic, idealist, de la existent unei finite decât care
una mai mare nu poate fi cugetata, gândită astfel de teologul Anselm, nu este
originală prin ideile exprimate ci prin modul de sistematizare în care teologul
îşi impuse punctual de vedere, anume posibilitatea de a refuza pe Dumnezeu, de
a ajunge, inclusiv raţional,natural la concluzia logică a existenţei adevărului
divin absolute. Pentru Sf Toma, era esenţial de a arăta ca existent lui
Dumnezeu cere o demonstraţie propriuzisa.
Această
concepţie trebuie înscrisă în cardul larg al realismului filosofic şi teologic,
pentru care singură realitate este cea absolută, existent infinită prin care
exita şi se explica existentele finite, subiectul uman creat de dumnezeu şi
abiectele sensibile ce ne înconjoară.
Cele
cinci cai de dovedire raţională, pe baza principiului cauzalităţii, a
existenţei lui umnezeu sunt expuse în Summa Theologica, Despre dumnezeu, iar în
Summa contra Genetiles sunt formulate,
mai pe larg .
Prima cale (proba mișcării). Este de domeniul evidenței
sensibile faptul că există în lume lucruri care se mișcă.
Dar orice lucru aflat în mișcare are în potență scopul mișcării
sale, cauza actualizării acestei potențe fiind un alt lucru, aflat
deja în act, care îl animă pe cel dintâi. Căci este imposibil ca un lucru să
fie propriul său principiu activ, adică să se afle simultan în act și
în potență. Dacă orice lucru aflat în mișcare
trebuie să aibă ca principiu al mișcării sale un alt lucru,
înseamnă că și acest al doilea lucru trebuie să își
aibă cauză să de mișcare, etc. Această serie nu poate continua la
infinit, trebuind să aibă un termen prim. Este deci necesar să existe un motor
prim, nemișcat la rândul său; acest motor prim este
Dumnezeu.
A doua cale (a cauzei eficiente). Experiența ne arată că există în
natură o ordine a cauzelor eficiente. Nici un lucru nu poate fi propria sa
cauză eficientă, căci și-ar fi anterior sieși,
ceea ce este absurd. Deci fiecare cauză eficientă este cauzată de o alta, în
serie. Dar seria cauzelor eficiente nu poate continua la infinit, căci astfel,
neexistând o cauză primă, n-ar mai exista nici cauze intermediare și
nici cauză ultimă, ceea ce este fals. Trebuie deci să admitem existența
unei cauze prime eficiente, căreia noi îi spunem Dumnezeu.
A treia cale (proba posibilității și necesității).Găsim în natură lucruri generate și
corupte despre care spunem că pot să fie sau să nu fie (sunt contingente).
Acestea nu pot să ființeze permanent, căci vine un moment când ceea ce
este posibil să nu fie, nu este. Deci, dacă orice poate să nu fie, a existat un
moment în care nimic nu a ființat. Dacă este adevărat, atunci nici în momentul
de față nimic nu ar exista, căci ceea ce nu există nu
poate fi făcut să existe decât de către ceva existent dinainte. Prin urmare,
dacă a existat un moment în care nimic nu ființa, ar fi fost imposibil ca
ceva să înceapă să ființeze, deci în momentul de față
nimic nu ar putea ființa, ceea ce este absurd. În concluzie, nu toate
lucrurile sunt doar posibile, ci trebuie să existe ceva necesar . Dar un lucru
necesar își are necesitatea cauzată din exterior sau prin
sine. Lucrurile necesare cauzate din exterior ar trebui să constituie o serie
infinită, ceea ce înseamnă că trebuie să postulăm existența
unei ființe necesare prin sine și
cauză a necesității tuturor celorlalte. Această ființă
este numită Dumnezeu.
A patra cale (a gradelor de ființă). Există în lume
lucruri mai mult sau mai puțin bune, adevărate, nobile, etc. Dar “mai mult” și
“mai puțin” se spune despre lucruri ca măsură a
asemănării lor cu un termen de comparație maxim. Maximum-ul
fiecărui gen este însă cauză pentru genul respectiv. Trebuie să existe ceva
care este cauză pentru toate lucrurile în ce privește
ființa, bunătatea lor sau orice altă perfecțiune;
această cauză este numită Dumnezeu.
A cincea cale (a armoniei). Vedem că lucrurile lipsite de inteligență
acționează întotdeauna în același
fel, conform unor reguli naturale. Aceasta înseamnă că ele au un scop, și
este limpede că acest scop nu este atins fortuit (căci nici mișcările
lor nu sunt fortuite) ci mai degrabă conform unui plan. Căci nici o ființă
lipsită de inteligență nu poate atinge un scop decât dacă este
condusă de o altă ființă dotată cu inteligență
și înțelepciune. Trebuie deci să
existe o ființă inteligentă prin care toate lucrurile naturale
sunt îndreptate către scopul lor, ființă pe care o numim Dumnezeu.
Rațiunea și voința sunt
strâns legate prin faptul că etica presupune exercițiul liber
al voinței. Voința este o
facultate a sufletului, anume partea apetenţa a sufletului rațional.
Orice natură are o înclinație numită apetit sau poftă. Unele lucruri
naturale acționează fără a judeca, cum sunt lucrurile
materiale (pietrele), având înclinații necesare orientate spre
autoconservare. Plantele, de exemplu, au asemenea înclinație.
Animalele, pe de altă parte, au apetit natural pe care însă și-l
exercită fără judecată. Ele au o cogniție senzorială dedicată în
întregime obținerii scopurilor conjuncturale, dependente de
circumstanțele accidentale. Înclinația
naturală și percepția senzorială îi permit
animalului să caute ceea ce i se potrivește, să se îndepărteze de ceea
ce îi dăunează și să se opună obstacolelor.
Fiinţa umană are în plus intelectul sau
facultatea de a judeca ce îi permite să acționeze independent de înclinația naturală
sau instinct, orientându-se după rațiune. În acord cu rațiunea,
situațiile
particulare au un statut contingent.
În raport cu acest scop final care este natural și necesar,
orice situație concretă este contingentă și poate
dobândi, cel mult, statutul de mijloc în vederea scopului final. Astfel încât
omul este singura ființă care se folosește de evenimentele particulare
pentru a le transforma în obiecte ale unei alegeri libere a mijloacelor
destinate atingerii scopului final. Toți agenții umani
au, în mod necesar, același scop; ei trăiesc însă o viață
particulară, se îndeletnicesc cu practici diferite, mai mult sau mai puțin
virtuoase, făcând adesea greșeli în ce privește alegerea potrivită.
(Popescu Gabriel, Filosofie I)
(Popescu Gabriel, Filosofie I)
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu