DIALOG ÎNTRE UN FILOSOF, UN IUDEU ŞI UN CREŞTIN - Pierre Abelard




Evreul aduce un argument: pariul sclavului. Acestui  sclav îi este spus într-o dimineaţă de către cineva pe care nu-l cunoaşte ca puternicul şi irascibilul stăpân. care este plecat pentru acea zi, i-a lăsat instrucţiuni vis-a vis de ce să facă în lipsa sa. Sclavul are alegerea de a împlini sau nu instrucţiunile. Dacă stăpânul într-adevăr a lăsat instrucţiunile, faptul că el le îndeplineşte va duce la răsplătirea să; dar dacă nu va îndeplini cerinţele va fi pedepsit sever; sau mai avem şi altă variantă: pe de o parte, dacă stăpânul nu a lăsat instruciunile, sclavul nu va fi pedepsit pentru îndeplinirea lor, însă ar putea fi uşor pedepsit pentru neîndeplinirea lor.Această situaţie este asemănătoare cu situaţia evreului în faţa lui Dumnezeu, aparent Acesta cerând ascultare necondiţionată în faţa legii iudaice, (Instrucţiunile lăsate în urmă). Filosoful argumentează ca evreul poate avea şi alte alegeri în a acţiona, etica nefiind  o chestiune de acţiune în conformitate cu legea, dar depinde mai ales de intenţiile individului, cum putem observa şi în pariul sclavului.
În al doilea dialog, filosoful are o discuţie cu creştinul. Filosoful menţine încă de la început ideea că virtutea presupune fericire, de aici deducem că nu avem nevoie de un Paradis, deoarece o persoană virtuasa rămâne în aceasi condiţie, chiar dacă este vie sau moartă.
Creştinul vine cu o concepţie diferită. Pentru el, Raiul este benefic, deoarece pe lângă beneficiile aduse de faptul că o persoană a trăit în virtute, ea nu va mai fi împiedicată de circumstanţe. În Paradis nu mai suntem prizonierii corpurilor, astfel nu vom mai avea piedici fizice, spre exemplu: foamea, setea, etc. Individul poate aşadar fi atât de fericit ca şi viaţa în concordanţă cu virtutea permisă, mai ales dacă nu sunt circumstanţe externe care pot afecta acţiunile individului.
Filosoful garantează că Paradisul astfel înţeles este cu siguranţă o inbunatatire până şi într-o viaţă virtuasă, şi se alătura creştinului într-o încercare cooperativă de a defini natura virtuţilor şi Binele Suprem. Virtutea este propria recompensa, şi în Paradis nimic nu ne opreşte să ne răsplătim pe noi înşine cu virtute.
Întregul scop al acestui mic dialog, este visul filosofului şi teologului Abelard, de a exista o lume une toate religiile coexistă paşnic şi că, dincolo e orice discriminare, toate au aceeaşi viziune a unui Dumnezeu unic.
 (Popescu Gabriel, Filosofie I)

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu