Cele
trei întrebări lăsate de Porfir fără răspuns într-o abordare care pune faţă în
faţă perspectivele lui Aristotel şi Platon:
1. Sunt genurile
şi speciile forme separate şi de sine stătătoare, aşa cum sunt expuse de Platon
în teoria Ideilor, sau sunt acestea doar concepte formate în mintea noastră
după modelul aristotelic?
2. Dacă genurile şi
speciile sunt incorporale cum pot ele
subzista, conform lui Platon, dat fiind că extras din sensibil el are
mai degrabă o natură conceptuală?
3. Sunt genurile
şi speciile separate(Platon) sau se află în lucrurile sensibile având o natură
substanţială (Aristotel)?
Răspunsul lui Boethius
a.
Premise:
Tot ce poate mintea înţelege este
·
Bazat pe lumea reală-caz în care mintea
conceptualizează si reprezintă un lucru corespondent realităţii;
·
Nu este bazat pe lumea reală-mintea
reprezintă o imagine goală
b.
Dileme
De care dintre aceste categorii ţin genul şi specia?
·
Dacă genul şi specia există, au
corespondent în lumea reală, dilema este:
Tot ce există este
în mod necesar corporal sau incorporal, ca atare genul şi specia trebuie să
aparţină uneia dintre aceste două categorii.
Sunt genul şi
specia corporale sau incorporale?
·
Dacă considerăm genul şi specia ca
fiind incorporale, dilema este:
Sunt genul şi
specia separate (ex. D-zeu) sau neseparate(sunt în corpuri; ex.: linia,
numărul, etc.)?
c.
Rezolvarea
dilemelor
Demonstraţia 1
Pasul 1-Boethius pleacă de la
constatarea că genul ca mulţime de individualităţi nu poate fi unul. Pe
principiul că orice există presupune a fi unul, Boethius deduce că genul şi
specia NU există.
Pasul 2
a.- Presupunând că genul şi specia există,
ca multiplu, nu este posibil un gen ultim, şi asta pentru că genul este o
pluralitate, ca atare, trebuie căutat un alt gen al acestui gen ţi tot aşa,
până la infinit.
b.-Presupunând că genul este o unitate
numerică, el nu poate fi comun unui număr de lucruri diferite, prin prisma
faptului că dacă unb lucru este comun altora avem doar trei alternative:
·
Este comun parţial
·
Este succesiv în posesie
·
Este comun total la un moment dat, dar
nu se constituie în esenţă
Genul nu poate fi
comun în nici una dintre aceste situaţii; dacă nu este unul ca fiind comun şi
nu este multiplicitate, Boethius concluzionează că genul NU există. Această
demonstraşie este validă în cazul tuturor predicabilelor.
Demonstraţia 2
Presupunând că
predicabilele sunt concepte, Boethius subliniază ca acestea nu pot exista în
afara subiectului. Avem două situaţii:
1.Concept bazat pe un obiect, în
deplină concordanţă cu acesta-conceptul există în adevărul lucrurilor, nu doar
în intelect
2.Conceptul este diferit de natura
lucrurilor, caz în care el este vid, deci fals. În această situaţie genurile şi speciile nu există
şi nici conceptul lor nu este adevărat.
Plecând de la
aceste deducţii, Boethius construieşte un raţionament inspirat de Alexandru din
Afrodisia, raţionament conform căruia nu orice concept care pleacă de la un
subiect şi nu corespunde cu natura acestuia trebuie să fie fals sau vid (2).
În acest sens,
Boethius identifică două situaţii prin care un astfel de concept se poate
forma:
a.
Prin compunerea unor elemente care nu
există în natură-ex: compunerea cal/om conduce la conceptul centaur, un concept
fals.
b.
Prin diviziune sau abstracţie-ex.: linia
care este inseparabilă de corp dar care poate fi distinsă prin spirit
(raţiune); în acest caz conceptul nu este fals.
Ca atare, genurile
şi speciile pot fi gâsite atât în lucrurile corporale, cât şi în cele
incorporale iar. În cele incorporale mintea le percepe prin asemănare. În cazul
în care aceasta implică abstracţia similitudinilor dintre individualităţi
diferite una de cealaltă, aceasta conduce la apariţia speciei. Dacă această
similitudine este observată la mai multe specii, aceasta duce la gen.
În concluzie,
universaliile sunt în singulare, dar sunt gândite ca universalii, ele subzistă
într-un fel şi sunt înţelese în alt fel (ex.: lina concavă şi convexă) Conform
lui Boethius, specia este o cugetare colectată din similitudinea substanţială a
unor indivizi diferiţi numeric, iar genul este o cugetare colectată din
similitudinea speciilor.Când similitudinea are loc în lucruri singulare, este
sensibilă. Când are loc în universalii, este inteligibilă. Există un singur
subiect al singularităţii si al universalităţii, însă, acelaşi subiect este
într-un fel universal când este gândit, ţi în alt fel singular, când este
simţit.
Diana Boncescu, Filosofie anul I
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu