Bonaventura este un personaj extrem de
important pentru Biserica Catolică şi nu în ultimul rând pentru filosofia
medievală.Trăieşte în secolul XIII,
fiind un călugăr franciscan, contemporan şi prieten cu Toma d’Aquino( el fiind
dominican).
Toma şi Bonaventura au fost doi prieteni
cu diferenţe de optică din punct de vedere filosofic, dominicanii fiind
aristotelicieni, logicieni(Toma-discipol autentic al lui Aristotel) iar
Bonaventura discipol autentic al lui Augustin.
Bonaventura susţine că ADEVĂRUL, este „o corectitudine’’
; ,,o dreptate preconcepută de minte’’ ; ,, ceea ce ar trebui facut’’!
Astfel o propoziţie este adevărată dacă
este dreaptă, adică dacă afirmă ceea ce ar trebui.Dar nu numai propoziţiile ci
şi acţiunile trebuie să fie adevărate, dacă sunt cum trebuie.
TEMEIUL
ADEVĂRULUI sunt IDEILE DIVINE care fac parte din lumea
Divina-(Christicul); a speciilor inteligibile(cerul, ideea de om).
Cunoaşterea temeiului este posibilă cu ajutorul
ILUMINĂRII, care este:
-necesara--este o datorie
-imuabila—neschimbatoare
Obiectul cunoaşterii este un compus
între:
-specia
inteligibilă(cunoaşterea logică, intelect)
-ideea
divină care devine prin iluminare
Această asistentă divină, iluminarea este
prezentă peste tot!
În
Despre reducerea artelor la
teologie , Bonaventura spune că există patru LUMINI care îşi au locul în viaţa noastră iar
prin ele putem ajunge la iluminare, acestea sunt:
1.
LUMINA
EXTERIOARA-lumina artelor mecanice
2.
LUMINA
INFERIOARA- lumina cunoaşterii sensibile
3.
LUMINA
INTERIOARA- lumina cunoaşterii filosofice
4.
LUMINA
SUPERIOARA- lumina Graţiei şi a Sfintei Scripturi
Prima Lumină se împarte în şapte arte
mecanice:prelucrarea lânii, arta construcţiei, agricultură, arta pregătirii
vanatului navigaţia, medicină, arta reprezentaţiilor.
Rostul
clasificării lor sunt explicate prin faptul că întreaga artă mecanică, „fie
este de folos, fie desfata!”
A doua lumina- lumina
cunoaşterii sensibile, are loc cu sprijinul „luminii corporale.” Ea se împarte
în cinci, conform celor 5 simţuri ce duc la distingerea lucrurilor: văzul,
auzul, mirosul, gustul şi pipăitul.
A treia lumină –INTERIOARA-
ghidează cunoaşterea raţională în raport cu inteligibilul(domeniul intelectului).
Fiind lumina
cunoaşterii filosofice, condiţia de posibilitate a adevărului este filosofia,
care ne ajută să cunoaştem adevărul prin cuvinte, lucruri şi
obiceiuri(comportamente).
Astfel că lumina
se împarte în trei:
-RATIONALA-in
dimensiunea raţională avem:adevărul cuvintelor
-NATURALA-in
dimensiunea naturală avem:adevărul lucrurilor
-MORALA-in
dimensiunea morală avem: adevărul comportamentelor
·
Filosofia raţională, se împarte în
trei:
-gramatica- serveşte la exprimare
-logica- slujeşte la învăţare
-retorica- slujeşte la înduplecare
INTELECTUL NOSTRU
e construit să judece conform raţiunilor formale:
Ø Fie în
comparaţie cu materia—se numesc raţiuni seminale;
Ø Fie în
comparaţie cu înţelepciunea divină(Dumnezeu)—se numesc ideale;
Ø Fie în
comparaţie cu sufletul—se numesc intelectuale.
Filosofia naturală, se împarte în
trei:
-in fizică
propriu-zisa—potrivit cu raţiunile naturale şi raţiunile seminale;
-in matematica—se
ocupă cu cercetarea formelor separabile, potrivit raţiunilor inteligibile(cunoaşterea
cu ajutorul gândirii logice);
-in
metafizica—are în vedere cunoaşterea tuturor celor ce există, pe care le
readuce la un singur principiu de la care au provenit conform raţiunilor ideale
sau în calitate de scop, principiu şi model pe care le readuce la Dumnezeu.
Astfel încât
funcţionarea potentei persuasive, adică puterea de a convinge pe cineva să
creadă , să facă sau să gândească, trebuie privită în raport cu propria
viaţă(individ), cu familia şi cu mulţimea supusă.
·
Filosofia morală , se împarte tot în trei,
conform celei de mai sus astfel:
-
filosofie monastica(individul, călugărul)
-
filosofie economică (familia)
-
filosofie politică (mulţimea, statul)
A patra lumină, iluminează către adevărul
mântuitor, este lumina Graţiei şi a Sfintei Scripturi care se numeşte
superioară deoarece conduce spre cele
superioare, dezvăluind ce este dincolo de raţiune şi pentru că ea coboară de la
Părintele luminilor prin inspiraţie.
Aceasta este
tripla conform sensului mistic şi spiritual, deşi indivizibil potrivit
înţelesului literal:
-in sens alegoric
suntem învăţaţi ce trebuie să credem
despre divinitate şi umanitate;
-in sens moral,
suntem învăţaţi cum trebuie să trăim;
-in sens anagogic,
suntem învăţaţi cum să fim alături de Dumnezeu.
Astfel, întreaga
Sfântă Scriptură ne face cunoscute următoarele trei lucruri: naşterea eternă şi
întruparea lui Christos, conduita vieţii şi unirea sufletului cu Dumnezeu.
Asadar
intreaga noastra cunoastere trebuie sa
isi aiba finalitatea in cunoasterea Sfintei Scripturi si sa se indrepte catre o intelegere a anagogiei
prin care iluminarea se indreapta catre Dumnezeu de unde a si izorat.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu